عمار حسني ملك الهيب هوب

// أهالينا
 عمار حسني ملك الهيب هوب


كتبت/ ايه حسين ابوبكر

موسيقى الراب هو عنصر أساسي في الهيب هوب، ولكن هذه الظاهرة كانت موجودة قبل ثقافة الهيب هوب بعقود. يمكن إلقاء الراب بوجود الإيقاع أو بدونه (بما يعرف بالفري ستايل) وبشكل عام فإن صوت المغني أو المغنية ليس هو المعيار إنما نبضات الموسيقى نفسها وكلمات الأغنية.

من هنا عرف الفنان " عمار " طريق الوصول للنجاح .
الفنان " عمار حسني " و الشهير بأسم اخر عازف ع الارض ، يبلغ من العمر 21 عام ، نشأ في الإسكندريه ، ويدرس في كليه شريعه وقانون جامعه دمنهور .

" عمار " احد أعضاء ال12 و هو احد اكبر الفرق الموسيقية اللامعه في مجال الهيب هوب .
 
و صرح الفنان " عمار " خلال لقائه الاخير ،انه بدأ العمل بمجال المزيكا من عام 2014  ، كانت مزيكتي دايما مختلفه عن اي حد بيعمل راب في مصر ، فـي الاول واجهت بعض الانتقادات الكتير ، ولكن مع الوقت اللون دا من المزيكا بدأ ينتشر و يتعرف و ياخد وضعه .

كنت اعمل الفتره دي  بمجالات كثيرة منها " كاتب اغاني - ملحن - موزع - مهندس صوت - مصمم جرافيك -  مونتير " و الحمد لله خلال الفتره الاخيره دي قدرت اوصل لعدد كبير و بدأت شعبيتي تزيد بعد فتره شغل طويله و ارهاق و تعب ، كان في الفتره دي كلها عمل مشترك و مجهود مشترك بيني و بين الفنان " عوني عادل " و الحمد لله مجهودنا كان نهايته النجاح .

 قال " عمار " بدأنا نظهر في الفتره الاخيره بدايه من 2017 و دا كان بتوفيق ربنا اولاً و بدعم الجمهور إللي بيسمعني قدرت اوصل لكل دا بدون اسبونسر او اعلانات او اي دعم من اي حد كل ده كان من تحت الصفر .

وذكر " عمار " إن بعد الفتره الكبيره إللي انا مختفي فيها دي هظهر بالبوم هيخلي مصر كلها تسمع عني و إن شاء الله ينال اعجاب العديد .  

نصيحه " عمار " للشباب.
مهما كانت الحاجه إللي انت بتعملها مش عاجبه الناس مش عاجبه حد كمل ماتوقفش طول مانت شايف نفسك شاطر في الحاجه دي كمل و متعطلش في يوم الناس هتعرف انك مبدع و فنان .


تعليقات



استطلاع رأي

مدى التزام الشعب المصرى بتعليمات الدولة بالبقاء فى المنزل لمواجهة كورونا ؟

  بنسبة كبيرة  11 %
  بنسبة متوسطة  24 %
  بنسبة ضئيلة  64 %

نتائج التصويت

اقرأ لـ

 
© حقوق النشر محفوظة لـبوابة الغد